Dersin Adı | Etkileşim Tasarımının Temelleri |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
VCD 331 | Güz | 3 | 0 | 3 | 4 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilerin hedef-odaklı tasarım süreçleri ve etkileşim tasarımının temellerini anlamalarını ve günümüzdeki uygulamalarını incelemelerini sağlamaktır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Göreceli olarak yeni bir alan olan etkileşim tasarımı, insan-bilgisayar, insan-teknoloji ve insan-insan etkileşimleriyle ilgilenir ve teknolojik konuların ticari, tasarımsal ve sosyal konularla dengelenmesi gerektiği fikrini savunur. Daha iyi bir etkileşim/görsel iletişim tasarımcısı olmak için, mühendislik, programlama, öykü anlatımı, psikoloji, antropoloji, sosyoloji, bilgilendirme tasarımı, görsel tasarım, sanat ve tasarım tarihi, tipografi, ilüstrasyon, fotoğraf, mimarlık, pazarlama, proje, insan ve müşteri yönetimi ve tasarım düşüncesi gibi pek çok alandan gelen bilgiyi sentezlemek gerekmektedir. Çünkü etkileşim tasarımı, diğer tasarım alanlarının kapsamadığı bir konuyla ilgilenir: İnsan davranışlarının tasarımı. Bu derste öğrenciler etkileşim tasarımı alanında yapılan çalışmalar ve projeler üzerinden, günümüz toplumunda, kullanıcı ihtiyaçları çerçevesinde nasıl ürün ve servis geliştireceklerini araştıracaklardır. Günümüz görsel iletişim tasarımcıları için, iletişimin interaktif yapısını kavramak ve etkileşim tasarımı prensipleri çerçevesinde tasarım yapabilmek kritiktir. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | X |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Etkileşim tasarımına giriş | ● Norman, Donald (1999). The Invisible Computer: Why Good Products Can Fail, the Personal Computer Is So Complex, and Information Appliances Are the Solution. ● Crampton Smith, Gillian (2014). Behind Every Artifact Lurks an Ideology. ● Manovich, Lev (2002). The Language of New Media. Cambridge: The MIT Press. |
2 | Bilgisayarla etkileşimin tarihi | ● Moggrigde, Bill (2007). Designing Interactions. Cambridge: The MIT Press. ● IxDA (2014). Encyclopedia of Human-Computer Interaction. |
3 | Tasarım düşüncesi, etkileşim tasarımı ve ötesi / Proje 01 Başlangıcı | ● Shedroff, Nathan (2004). Portrait of the Designer as a Young Man, Cluster #3, 2004. ● Tsai, Mu-Ming (2012). Design & Thinking Documentary. |
4 | Sınıf çalışması: Proje 01 Empati kur-Tanımla-Fikir üret | |
5 | Hedef odaklı tasarım ve uygulama modelleri | ● Cooper, Alan (2007). About Face: The Essentials of Interaction Design. Indianapolis: Wiley Publishing. |
6 | Kullanıcıyı anlamak: Kalitatif araştırma Proje 01 Teslim – Proje 02 Başlangıcı | ● Norman, Donald (1999). The Invisible Computer: Why Good Products Can Fail, the Personal Computer Is So Complex, and Information Appliances Are the Solution. ● Moggridge, Bill (2007). Designing Interactions. Cambridge: The MIT Press. |
7 | Sınıf çalışması: Proje 02 Kullanıcıları modellemek: Personalar ve hedefler | ● Cooper, Alan (2007). About Face: The Essentials of Interaction Design. |
8 | Kullanım senaryoları ve gerekleri - Proje 02 Teslim – Proje 03 Başlangıcı | ● Cooper, Alan (2007). About Face: The Essentials of Interaction Design. |
9 | Sınıf çalışması: Proje 03 Kullanıcı gereksinimlerini karşılayan tasarımlar | ● Cooper, Alan (2007). About Face: The Essentials of Interaction Design. |
10 | Projelerin tartışılması ve gözden geçirilmesi | |
11 | Kullanıcı davranışlarını ve formlarını tasarlamak - Metaforlar, deyimler ve kullanım ipuçları - Proje 03 Teslim - Proje 04 Başlangıcı | ● Rinott, Michael (2004). Design for the Senses. ● Krippendorff, Klaus (2005) The Semantic Turn. |
12 | Etkileşimleri tasarlamak - Farklı ihtiyaçlara uygun tasarımlar - Etkileşim tasarımının geleceği | ● IDF (2014). Encyclopedia of Human-Computer Interaction, pp: 171-236. ● Mancini, Daniele (2004). Building as Interface. ● Thackara, John (2015) How to Thrive in the Next Economy. |
13 | Sınıf çalışması: Proje 04 Etkileşim tasarımı – Deneyim tasarımı | |
14 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
15 | Sunumlar | |
16 | Sunumlar |
Ders Kitabı | Blackboard üzerinden gönderilecektir. |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
|
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 16 | 10 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | 1 | 10 |
Portfolyo | ||
Ödev | 1 | 15 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 40 |
Proje | 1 | 25 |
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | ||
Final Sınavı | ||
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 60 | |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 40 | |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 0 | ||
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | 1 | 6 | |
Portfolyo | |||
Ödev | 1 | 18 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 18 | |
Proje | 1 | 18 | |
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | |||
Final Sınavı | |||
Toplam | 108 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Fiziksel ve dijital mecralarda, temel tasarım prensiplerini uygulayarak görsel anlatılar ve mesajlar kurgular. | X | ||||
2 | Çeşitli tasarım metodlarını kullanarak karmaşık problemleri çözer. | X | ||||
3 | Yaratıcı yönetmenlik/sanat yönetmenliği yapar. | X | ||||
4 | Görsel İletişim Tasarımı alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | X | ||||
5 | Estetik ve etkili tasarım çözümlerini geliştirmekte sosyal ve etik farkındalık içerisinde davranır, bireysel ve kolektif düzeyde sorumluluk alır. | X | ||||
6 | Görsel İletişim Tasarımı alanında dünyada ve Türkiye’deki gelişmeleri yakından inceleyerek bunları yorumlar ve değerlendirebilir. | X | ||||
7 | Durağan ve hareketli görüntüleri üretmek/düzenlemek konusunda ileri düzeyde bilgi ve deneyime sahip olur. | |||||
8 | İlgili yazılım, mecra ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | |||||
9 | Eleştirel düşünme ve bu düşünme şeklini tasarım çalışmalarına aktarma becerilerini edinir. | X | ||||
10 | Alanında kendi kendini sürekli yenileme ve eğitme inisiyatifini üstlenir, yaşam boyu öğrenme yaklaşımı geliştirir. | X | ||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak görsel iletişim tasarımı ile ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar. ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1) | X | ||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir. | X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest